همانگونه كه گفته ميشد امير قلعه نوعي ميهمان برنامه ورزش و مردم بود. جدا از بستن و يا عدم بستن قرارداد ايشان با تيراختور و دلايل آن ايشان موضوعي را در اين برنامه مطرح كردند كه جاي بساري تامل براي دوستداران تيم تيراختور و ورزش آذربايجان داشت. قلعه نوعي در قسمتهايي از گفتگوي خود با اشاره به مجموعه سپاهان و موفقيت هاي آنها در عرصه هاي مختلف ورزشي رمز اين موفقيت را حمايت مجموعه فولاد اصفهان از ورزش ان استان دانست و با اشاره به اين موضوع كه چرا بايد با وجود مجموعه اي بنام مس سونگون در آذربايجان تيراختور و هوادارانش بايد دغدغه هر فصلشان پيدا كردن منابع مالي براي اداره تيم در فصل آتي باشد.؟

به گزارش سايت خبري-تحليلي باشگاه تراكتور سازي ، پرويز مظلومي مربي فصل پيش تيم استقلال پس از مذاكرات پاياني با باشگاه تراكتورسازي به توافق رسيد.

همچنين وي روز يكشنبه براي عقد قرارداد به تبريز خواهد آمد.

باشگاه تراكتورسازي بعد از بررسي هاي دقيق پرونده هاي مربيان داخلي و خارجي سر انجام پرويز مظلومي را مربي فصل بعد تيم تراكتورسازي انتخاب نمود.

عدم تمايل مربيان داخلي براي سرمربي گري اين تيم و نيز استقبال مظلومي از اين پيشنهاد و انگيزه فراوان براي فصل بعد باعث شد تا باشگاه تراكتورسازي با اين مربي به توافق برسد.

لاذم به ذكر است كه در ليست باشگاه مربياني چون تاپ مولر ، مك كارتي و . . . وجود داشت كه با توجه به شناخت ضعيف مربي خارجي از بازيكنان ايراني و جو ليگ ايران باشگاه تراكتورسازي مظلومي را بهتري مربي داخلي دانست و با وي مذاكرات را شروع كرد و در نهايت به توافق رسيد.

 قابل توجه هواداران نا اميد: مخالفت ما از روي احساسات مي باشد يا از روي منطق؟

مظلومي قبل از تراكتور، در تيم هاي نفت آبادان، مس، صبا، ابومسلم و استقلال مربيگري كرده و اتفاقا نتايج خوبي را در اين تيم ها گرفته و غالبا در بين چهار تيم بالاي جدول قرار داشته است.

جالب است بدانيد پرويز خان در سال ۵۵ و ۵۶ به عنوان مهاجم در تيم تراكتورسازي بازي كرد و به همراه كامل انجيني و حميد ملك احمدي به تيم ملي جوانان هم دعوت شده است.

اين مهاجم سابق فوتبال ايران حالا به تيمي خواهد رفت كه در رقابت هاي آسيايي حضور دارد. اما چه كسي است كه نداند كه كار كردن بعد از امير قلعه نوعي در تيمي كه او در آن حضور داشته، چقدر دشوار است.
با حضور مظلومي، اين احتمال وجود دارد كه يكي دو بازيكن مطرح و ناراضي استقلال به تبريز بروند. اگر قرارداد تراكتور و مظلومي نهايي شود، هفته آينده هفته اخبار تراكتورچي هاست. تيمي كه حالا يك قطب مطرح در فوتبال ايران است.

در روزهايي كه قلعه‌نويي در مورد تمايل به ماندن و قرارداد سفيد با تراختور و در عين حال مطالبات معوقه‌اش از تيم محبوب آزربايجان صحبت ‌مي‌كرد در مطلب “اگر كمال پاشا جايش را امير پاشا نمي داد“؛ با طرح سؤال “اگر كمالوند ابقاء مي ‌شد تراختور در اين فصل چند امتياز كسب مي كرد“، با انتقاد برخي از دوستان مواجه شديم كه مي گفتند مقايسه اينها قياس مع الفارق است و در اين روزها كه تراختور بايد قلعه نويي را نگهدارد بهتر است چنين مباحث چالشي مطرح نشود.

و البته ما يك قصد داشتيم و آن بررسي “بهره وري” و “صرفه” اقتصادي مربي‌اي بود كه با تيمي همچون تيراختور، مقابل تيم سقوط كرده مس سرچشمه نه يكبار، بلكه دو بار مساوي كرد! وگرنه همين  تيم تيراختور با پشتيباني هوادران بي شمارش مدتها قبل از تشريف فرمايي قلعه نويي به تبريز شروع به شكستن طلسم ها كرده‌بود. در نظر سنجي فوق الذكر،از 125 شركت كننده 44درصد معتقد بودند كه تيراختور بدون قلعه نويي هم مي توانست در اين فصل بالاي 60 امتياز كسب كند و با احتساب 33 درصدي كه امتيازات مابين 50 و60 را انتخاب كرده بودند، مي توان نتيجه گيري كرد كه بنابه نظر اكثريت قاطع شركت كنندگان تيراختور امسال حداقل به بازيهاي پلي آف آسيا راه يافته است. يعني قلعه نويي كار شاقي نكرده است.

حال از جنبه ديگري مي توان به نتيجه فوق رسيد. نمودار روند كسب رتبه توسط سه تيم تيراختور، سپاهان و استقلال را در طول اين سه سال كه تيراختور با بازگشتش كل ليگ را تحت تاثير قرار داده، رسم  مي كنيم:

همانطور كه در اين نمودار مشاهده مي شود، مي توان گفت:

- سپاهان با وجود تعويض مربي باز هم قهرمان شده است. شايد بگوييد كه اگر بوناچيچ را عوض نمي كردند، قهرمان نمي شدند. ولي بايد گفت آنها بيش از آنچه مديون مربي باشند، براي نتيجه گيري كار تشكيلاتي خوبي دارند. همزمان با تعويض مربي مي دانستند كه بايد يكي دو بازيكن شاخص مثل برونو سزار را هم بگيرند تا خلاء ابراهيم توره را پر كنند نه قلعه نويي را!

-  تيم استقلال نيز برايش زياد فرق نمي كند مربي‌اش چه كسي باشد، چون حتي با گرفتن بهترين بازيكنان نيز نمي تواند از سپاهان جلو بزند. البته امسال بايد دوم مي شدند كه به يك دليل نتوانستند و آن روند صعودي بي نظير تيراختور است كه در بند زير خواهيد خواند.

-خيلي ها مي گويند امسال بايد تيراختور قهرمان مي شد و به علت ناداوري موفق نشد. ولي سالهاي قبل هم تيراختور به خاطر ناداوري نتوانست آسيايي بشود. حال فارغ از ناداوري و …، حقيقت نمايش داده شده در نمودار فوق به وقوع پيوسته، و مشخص است كه تيراختور در اين سه سال به سوي رتبه اول در حال حركت بوده است و حتي از استقلال كهكشاني هم جلو زده است و يقينا در سال بعد سپاهان هم مثل استقلال به زير كشيده خواهدشد. حال در اين مورد بحث نمي كنيم كه موتور محرك تيراختور چه بوده. آنچه مشخص است اين واقعيت است:

تنها چيزي كه سر جاي خود باقي مانده، خيل عظيم هواداران است و ديگر هيچ!

در خاتمه تاكيد كنم كه هدف از نوشتن اين مطلب مقايسه بهره‌وري مربيان بود و نه اينكه تيراختور نبايد جهت به كارگيري سرمربيان بزرگ و معتبر هزينه كند. به نظر من تيمي بزرگ همچون تيراختور بايد سرمربيان بزرگ (نه پرمدعاي به ظاهر متواضع!) هم به خدمت بگيرد تا روند صعوديش تسريع شود و هواداران دچار نگراني نشوند كه در اين مورد در روزهاي بعد مطلبي خواهم نوشت. البته اين روزها شايعاتي در مورد مذاكره جهت به خدمت گرفتن مربيان مشهوري چون “كلاوس تاپ مؤلر” آلماني يا “خورخه خوزه” پرتقالي به گوش مي رسد كه جاي اميدواري است واقعيت داشته باشند. تجربه ثابت كرد كه مربيان داخلي بيشتر به فكر آمال و آرزوهايي هستند كه مادون تيراختور است و نه فراتر از آن!

بؤلوم :
جمعه 12 خرداد 1391     یازار : ايوب كنعان

رفتن فراز، اشك ها را در چشمانمان حلقه كرد و رفتن امير تنها لبخند تنگي بر گوشه لب هايمان

دقيقا يك سال پيش و همين روزها بود كه برگ خداحافظي با محبوب ترين سرمربي تراكتور را به رشته تحرير در آورديم و امسال دوباره تقدير به گونه اي رقم خورد تا بار ديگر از رفتن و خداحافظي سخن برانيم. شايد كمتري كسي باشد كه نتواند تفاوت انواع خداحافظي ها درك كند زيرا كه رفتن داريم تا رفتن. رفتن فراز، اشك ها را در چشمانمان حلقه كرد و رفتن امير تنها لبخند تنگي بر گوشه ي لب هايمان به يادگار گذاشت.

فراز هر چه كه بود فراز بود و هرگز به پاي تراكتور و هوادارانش نشيبي نداشت و اما امير از همان اول آبي بود به رنگ آبي دل خود. با اين حال هيچ گاه نمي توان به دليل رفتن كسي را ملامت كرد و بر او خرده گرفت زيرا كه انسان آزاد است و آزاد آفريده شده است و نمي توان عشق آبي را در رگ هاي سرخ جاري ساخت.

با امير نيز خاطرات تلخ و شيرين بسياري داشتيم ولي نه به اندازه ي فراز. با اين حال امير يك فصل سرمربي تيم محبوبمان بود و برايمان در قبال پولي كه گرفت خدمات بسياري انجام داد. توانستيم با او و در كنار هواداران نائب قهرمان شويم و به آسيا به روياي ديرينه ي خويش دست يابيم. با او آبي ها و سرخ ها را در آشيانه اشان به زانو در آورديم و اقتدار را در كالبد بي جانشان فرياد كشيديم.

به هر حال اكنون بايد پذيرفت كه امير به تيم محبوب آبي خويش پيوسته است و تبريز عروس شهرهاي ايران را ترك گفته. همچنان كه جدايي از فراز به رغم سختي بسيار تنها به خاطر موفقيت تراكتور برايمان تا حدودي سهل گشت، جدايي امير را نيز براي موفقيت بيشتر تراكتور سهل خواهيم شمرد.

شرط ادب است كه مهمان را با بهترين كلام بدرقه كنند و امير نيز يك سال مهمان ما بود و اينك بهترين ها را برايش آرزو مي كنيم. اينك از ديار آذربايجان او را روانه تيم محبوب خود مي كنيم و مي گو ييم الوداع گل آبي.

الوداع گل آبي، كه بي پيرايه و بي شايبه همه جا آبي بودن را فرياد كشيدي و الوداع اي فرياد هاي امير پاشا ي ميليون ها ميليون سرخ فام آذربايجاني. براي ما رسم بر اين است كه هر كس سرخ است سرخ تراكتوري دل ها به عشقش مي تپند و هر كس رنگ ديگري است هيچ گاه قلبي برايش نخواهد تپيد. شايد تا ديروز قلب ها ي بسياري با او بود ولي اينك تنها قلب ها براي فردي به تپش در مي آيند كه فردا روزي نام سرمربي تراكتور را بر لوحه ي افتخار خويش بيافزايد.

اين رسم اين ديار است كه دلها براي برادران مي تپد نه براي بيگانگان. اينجا چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است. اينجا سرخ فام ديار ستار خان است. اينجا بودنش براي خود افتخار است. اينجا تمامي گل ها به رنگ عشق است به رنگ سرخ پس دوباره الوداع گل آبي.

بي تو بودن شايد چند روزي سخت باشد ولي دايمي نيست زيرا كه هدف رستن و به اوج رسيدن است و اين هدف عالي ما است. بودي مي آمديم، فوج فوج و هزار هزاران نفر. نيستي باز خواهيم آمد، هزاران هزاران هزار. زيرا كه بر روح ما جاويد نام عشق وطن آذربايجان نفش بسته است و نه نام امير ها و امير هاي ديگر.

الوداع گل آبي.

باشگاه تراكتورسازي پس از اينكه احتمال حضور مولر در تبريز كاهش يافت مذاكرات خود را ديگر گزينه ها انجام داد و در اين بين از جلساتي كه در باشگاه تراكتورسازي برگزار مي شود خبر مي رسد كه نام يك مربي داخلي نيز به گزينه ها افزوده شده است كه شانس زيادي براي حضور در تراكتور دارد.

با توجه به محرمانه بودن جلسات همچنان نامي از اين مربي داخلي گفته نمي شود اما به نظر مي رسد دو گزينه خارجي همچنان در رديف اول گزينه ها باشند.
جورج خوزه سرمربي 57 ساله در حال حاضر يكي از اصلي ترين گزينه هاي سرمربي گري تيم محبوب شمالغرب كشور است. در گذشته تاپ مولر سرمربي آلماني به عنوان اصلي ترين گزينه مربيگري تراكتورسازان مطرح بود ولي به دليل عدم توافق با باشگاه تراكتورسازي وي به احتمال زياد در ايران مربيگري نخواهد كرد.
با توجه به آخرين اخبار گزارش شده، دو بازيكن پرتغالي جذب شده به تراكتور زير نظر مربي پزتغالي كار كرده اند. وي كه در دوران بازيگري به عنوان هافبك بازي مي كرد سابقه مربي گري در تيم هاي بزرگي در كارنامه دارد و با تيم هاي مختلف افتخارات گوناگوني كسب كرده است.
اين مربي سرشناس پرتغالي بيش از ده سال است كه در كشور خود به مربيگري مي پردازد و طي چند سال اخير در تيمهاي بلنسس و براگا كار كرده و از سال 2009 مسئوليت تيم بنفيكا را عهده دار بوده است و فصل گذشته با اين تيم نايب قهرمان ليگ پرتغال شد.
خوزه مربي بوده كه بيشتر با جوانان كار مي كند و تيم هاي او هزينه كمي براي باشگاه دارد و در آخرين فصل حضور خود در بنفيكا با بودجه باور نكردني توانست نتايج خوبي بگيرد.
اما آمدن خوزه به تراكتور علامت سوالهاي بسياري را در ذهن ايجاد مي‌كند . اينكه قرارداد او با بنفيكا چه مبلغي است؟ تا كي قرارداد دارد؟ آيا او قيد حضور در بنفيكا را به خاطر تراكتور خواهد زد؟‌
هنوز بايد منتظر ماند تا ديد كه سرانجام كدام يك از اين دو گزينه مطرح خارجي و تنها گزينه داخلي سرمربي تراكتور خواهد شد.


بؤلوم :
جمعه 12 خرداد 1391     یازار : ايوب كنعان

امير پاشا نبود  ،  امير پارا بود

"فيلم نامه امير پارا در 6 سكانس"

امير قلعه نوعي هنرپيشه معروف، ببخشيد سرمربي اسبق تراكتوردر اولين مصاحبه‌اش اظهار كرد: وقتي نام استقلال و پاي اعتبار اين باشگاه و سربلندي هوادارانش در ميان باشد، ديگر درنگ جايز نيست. ضمن اينكه من امير قلعه‌نويي هرگز نمي‌توانم به استقلال و هوادارانش "نه" بگويم.

-سكانس اول:
اميرخان وارد تبريز ميشود ، 5هزار هوادار"امير پاشا امير پاشا " را فرياد ميزنند، اميرخان شوكه شده .. اولين ديالوگ امير خان: من 17 سال در استقلال حضور داشتم چنين استقبالي تا كنون نديده بودم!
-سكانس دوم:
امير خان در اولين مصاحبه مطبوعاتي، خوشحال و خرسند..سرمست از قرارداد يك و نيم ميلياردي : من عاشق مردم آذربايجانم!من به عشق هواداران پر شور تراكتور آمده ام! من برنامه سه ساله دارم! با يك سال نميشود برنامه ريزي كرد!!! من به بازيكنان بومي بها ميدهم!
-سكانس سوم:
امير خان: مهدي كياني در تيم من جايي ندارد!
مهدي كياني بازيكن متعصب و محبوب تراكتوري ها اخراج ميشود و امير خان به هيچ وجه قصد ندارد او را ببخشد.. هواداران نام او را فرياد ميزنند ، اما امير خان هيچ اهميتي نميدهد. چون تنها هواداران استقلال براي او محترم هستند و تراكتور براي او فقط بوي پول ميدهد.
-سكانس چهارم:
(حساس ترين قسمت فيلم نامه كه نياز بود آخر فيلم را ببيند تا بتوانيد اين قسمت را درك كنيد)
حاج فتح الله، امير خان را به ضيافت ناهار دعوت ميكند.. همه خبرنگاران مشتاق گفتگو هاي ما بين اين دو نفر ميشوند اما هيچ كس پاسخگو نيست..
اما ما ميدانيم!
قرار و مداري در كار بود....
امير خان ماموريت پيدا ميكند تا نيم فصل كاري كند تا هواداران تراكتور او را هو كنند!
*هفته چهاردهم ليگ، مهدي كياني همچنان اخراج است، تراكتور از 7 بازي 8 امتياز گرفته، انتقاد از امير خان و جواب هاي تند و تلخ از سوي او...
امير خان چمدانش را به رخ خبرنگاران و مردم ميكشد و تراكتور را با سويا و اسپانيول مقايسه ميكند و بدترين توهين ها را به تراكتور و هوادارانش ميكند، چندين و چند بار رتبه سالهاي پيش تراكتور را در كنفرانس بعد بازي به اطرافيان سركوفت ميزند!
اما حاج فتح الله نميتواند به عهد خود عمل كند!
پرويز مظلومي هيچ بهانه اي به حاجي نميدهد تا او را اخراج كند، پرسپوليس را دوبله سوبله ميكند و به هيچ حريفي رحم نميكند..فرهاد مجيدي متوجه داستان ميشود، وسط فصل بيخيال استقلال ميشود..
نقشه بهم ميريزد و اميرخان در تراكتور ماندني ميشود!
-سكانس پنجم:
امير خان شديدا عشق خود به مردم آذربايجان را به رخ مسئولين ميكشد و مدام از بي پولي و مسائل مادي صحبت ميكند، از ماندن در تزاكتور به شرط قبولي شرطهاي خود صحبت ميكند!
-سكانس ششم:
اميرخان ليگ را تمام كرد، تراكتور نائب قهرمان شد! در فصلي كه بودجه تراكتور از 5.5 ميليارد به 13 ميليارد افزايش يافته بود،در نيم فصل پنج بازيكن به تراكتور اضافه شده بود، مجوز بازيكن سرباز گرفته بود، از همه مهمتر ذوب آهن و پرسپوليس اوت شده بودند و علنا جاي آنها در بالاي جدول خالي بود.
امير خان صحبت از قرارداد سفيد ميكند..(منظور قرارداد 2.5ميلياردي) و دو شرط براي باشگاه ميگذارد، هم رقم قرار داد پذيرفته ميشود ، هم هر دو شرط امير خان براي تمديد..
اما از امير خان خبري نيست..
او هيچگاه دلش با ما نبود!
و هوادار تراختور بايد بداند به چه كسي چه لقبي دهد

و البته تا يادم نرفته ، بگويم كه ديدار به قيامت نيست ! چند ماهي ديگر در خدمتيم !


بؤلوم :
جمعه 12 خرداد 1391     یازار : ايوب كنعان

تيم تراكتورسازي توانست در اين فصل عنوان نائب قهرماني را كسب كند كه بدليل حاضر نشدن كاپ در مراسم روز بازي اين كاپ اهدا نشد. اما فدراسيون فوتبال بعد از آماده نمودن كاپ آن را به همراه لوح هاي يادبود و مدال به تبريز فرستاد.
قرار است كاپ نائب قهرماني  در روز 16 خرداد به مديرعامل باشگاه اهدا گردد.

رحيم شهرياري كه در جريان اجراي يكي از كنسرت هايش در تبريز به نام وفا سيز(بي‌وفا) رو به امير قلعه‌نويي كرده و اظهار داشته بود: اگر براي فصل بعد با تراكتور تمديد نكند اين ترانه آذري را براي وي خواهد خواند، حالا كه قلعه نوعي بي وفايي كرد قصد دارد آن را اجرا كند.

امير قلعه‌نويي سرمربي تيم تراكتورسازي تبريز در جريان كنسرتي كه در تبريز برگزار شد حرف‌هاي جالبي در مورد قهرماني تراكتور و ماندنش در تبريز براي حاضرين در اين كنسرت بيان داشت.
در دقايقي از اين كنسرت كه به خوانندگي رحيم شهرياري برگزار شد وي از امير قلعه‌نويي درخواست كرد تا با حضور در روي سن چند كلامي با هواداران تراكتور سخن بگويد كه امير قلعه‌نويي با حضور بر روي سن خطاب به مردم گفت: "هر جور شده كاري مي‌كنم تيم تراكتور قهرمان شود تا خردادماه در سالن بزرگ و چندهزار نفري نمايشگاه بين‌المللي با هنرمندي آقاي شهرياري جشن چندهزار نفري قهرماني تراكتور را بگيريم." رحيم شهرياري هم وسط يكي از اجراهايش به نام "وفا سيز" (بي‌وفا) رو به امير قلعه‌نويي كرد و گفت: اگر براي فصل بعد با تراكتور تمديد نكند اين ترانه آذري را براي ايشان خواهد خواند كه البته اين موضوع پاسخي به جز خنده امير قلعه‌نويي در پي نداشت.


بؤلوم :
جمعه 12 خرداد 1391     یازار : ايوب كنعان

جعفري مديرعامل باشگاه تراكتورسازي در خصوص انتخاب سرمربي تيم تراكتورسازي گفت:
بعد از بررسيهاي لازم روي 4 گزينه موجود سرانجام 2 مربي در ليست نهايي ما قرار گرفتند. اين دو نفر بر اساس چند معيار انتخاب شدند.

1. آشنايي با فوتبال آسيا و ايران
2. بتواند خواسته هاي باشگاه را عملي نمايد
3. رزومه مورد قبولي داشته باشد.

بيش از اينكه دنبال اسم و رسم باشيم دنبال كيفيت كار هستيم و در اين راستا براي بستن يك قرارداد حرفه اي با دقت لازم عمل مي كنيم.
اميدواريم هر چه سريعتر مذاكرات را با مربيان مورد نظر نهايي كنيم و شاهد حضور سرمربي جديد تيم تراكتورسازي در آينده اي نزديك باشيم.
در مورد بازيكنان هم بايد بگويم باشگاه علاوه بر حفظ بازيكنان سال قبل،جذب بازيكنان موثر جديد را با قدرت پيگيري مي نمايد. با توجه به اينكه برخي از بازيكنان امكان حضور نخواهند داشت براي پست هاي آنها جايگزين خوبي پيدا خواهيم كرد.


  آنسلمو گنزالس مهاجم تيم ناسيونال پرتغال با عقد قرارداد دو ساله به تيم تراكتورسازي پيوست. آنسلمو در فصل قبل 8 گل براي تيمش به ثمر رسانده بود. تيم ناسيونال در رده هفتم ليگ پرتغال جاي دارد.

همچنين ژائو ويلا بازيكن هافبك فصل قبل تيم ژيل ويل سند پرتغال با عقد قرارداد دو ساله به تيم تراكتورسازي پيوست. ژائو 14 سال در تيمهاي پايه باشگاه بنفيكا حضور داشته است و فصل قبل نيز 4 گل براي تيمش به ثمر رساند. تيم  ژيل ويل سند در رده نهم ليگ پرتغال قرار دارد.